Varför jag har, och du kanske borde ha, en blogg

Ett inlägg i Företagande, 10 augusti, 2016

Att skriva blogg tar tid. Och tid är värdefullt. Särskilt om tiden inte räcker till redan när en inte bloggar. Ändå har jag kickat igång den här bloggen. Varför då?

En blogg driver trafik, både idag och imorgon

Det finns hundratusentals miljonersmiljarderstriljoner hemsidor. I princip alla som har en hemsida, varesig det är en personlig hemsida utan vinstintressen eller en hemsida för ett företag, vill ha fler besökare. Alltid. Det är själva poängen med en hemsida. Att folk ska besöka den. Ofta.

Fundera nu på vilka hemsidor du besökt idag. Vilka vet du att du kommer besöka imorgon? Och varför? Förmodligen är sociala medier-sidor högt upp på listan. Kanske nyhetssidor? Vet du varför? För att när du besöker dem imorgon finns det nytt intressant innehåll som du kan ta del av.

Innehållet på den här bloggen stannar inte heller bara här. Jag kommer att sprida det via mina sociala kanaler. Facebook, Twitter kanske till och med Instagram om jag får tummen ur att komma på ett lämpligt bildval. Ett väldigt enkelt sätt att vara relevant för de som valt att följa mig (och så klart locka nya följare!).

Som om det inte räcker kommer Google att indexera innehållet i bloggen och göra att människor som söker efter information om saker som rör min verksamhet slussas hit. Det är till och med väldigt troligt att du som läser det här läser det långt, långt efter att jag faktiskt skrev det. Om så är fallet, välkommen och titta det funkar!

En blogg konverterar besökare till potentiella kunder

Om en, som jag, har en hemsida vars primära syfte är att sälja tjänster eller produkter hjälper en blogg på vägen. Genom att skriva intressant och inspirerande om ämnen som berör min verksamhet kommer någon av mina läsare att inse att de nog behöver ha det jag skriver om.

Några av de som läser det här kommer kanske när de läst klart att tänka ”ptja, visst sjutton ska jag ha en blogg”. Känner ni till någon som kan det där med att bygga grafiskt tilltalande, användarvänliga bloggar? Förhoppningsvis, va?

En blogg stärker bilden av mig som kompetent

Jajamensan, det gör den. På en blogg kan jag dela med mig av min kunskap och mina erfarenheter på ett transparent och ärligt sätt. Det gör att personer som överväger att anställa mig får en möjlighet att lära känna mig och mina kompetenser innan de väljer att ta kontakt med mig.

Det finns en hel drös andra goda anledningar till varför bloggande är bra och det går så klart att prata ännu mer om de punkter jag tog upp i det här inlägget. Men nu tror jag att ni fått en liten insikt i vad det det finns för fördelar att som företagare ha en blogg.

Och förstås, om någon av er där ute har några frågor eller funderingar kring hur en går tillväga och vad en bör tänka på när en startar en blogg, låt mig hjälpa till.

Kommentarer